Vaippakankaista jää aina yli erinkokoisia tilkkuja, joista ei oikein enää vaippoja saa (vaikka mies ehdottikin, että ompelet ne tilkut yhteen ja teet niistä sitten yhden vaipan). Olen yleensä tehnyt niistä kestotalouspaperia, niin tein edellispäivänäkin. Näitä tuli tällä kertaa 12 kpl.

1664883.jpg

Tänään kaivoin mun tilkkupussin, koska se pursusi jo yli ja ajattelin taas vähän tehdä noita liinoja. Sitten aloin miettiä, että meillä kuitenkin on niitä jo aika paljon ja kankaita oli iso kasa. Ensin ompelin osan vanhasta vaippaflanellista vanulappujen korvikkeeksi. Näitä tein 13 kpl.
1664912.jpg

Sitten keksin, että tarvitsen vessaan erinkokoisia "rättejä", koska vaippoja huuhdellessa vettä roiskuu pisin pönttöä ja mä olen yleensä pyyhkinyt sen vessapaperilla. No, sehän on hirveetä tuhlausta, niin nyt mulla on froteesta tehtyjä liinoja, jotka saa hoitaa vessapaperin virkaa. Samoja liinoja voi käyttää altaan pyyhkimiseen, kun käsiä pestessä sitä vettä tuntuu roiskuvan ihan joka paikkaan. Yhden käyttäkerran jälkeen likavaippakoriin ja sieltä ne pääsee vaippojen kanssa samaan aikaan koneeseen pesulle. Näitä tuli 8 kpl.
1664932.jpg

Sitten mulla oli vanha kylpypyyhe odottamassa uutta elämää. Ensin ajattelin tehdä siitä imuja, mutta kun meillä niitä ihan riittävästi tällä hetkellä on, niin päätin tehdä vessan lattian kuvausliinoja. Tämäkin liittyy vaippojen huuhteluun ja yleensäkin vaipan vaihtoon. Kun sekä peppua pestessä, että vaippaa huuhdellessa sitä vettä valuu vessan lattialle, niin tarviin siihen jonkin pienen pyyhkeen. Ja koska en halua käytössä olevia käsipyyhkeitä käyttää, niin leikkasin vanhan pyyhkeen kahdeksaan osaan ja saumuroin ympäriltä.
1664944.jpg

Pussiin jäi vielä paljon tilkkuja. Siellä oli muutama isompi kangaspala, joista voisi saada pieniä (nb) vaippoja. Osan ajattelin säästää, jos innostuisin tekemään kestositeitä ja -phs:ia tai vaikka liivinsuojuksia.